Kanapén fekvő, kezét a hasára szorító nő – Libresse

A premenstruációs időszakban meglehetősen gyakori, ha valaki levert vagy rosszkedvű. Ne hagyd, hogy a PMS bármiben is akadályozzon!

Sokat segít, ha tudod, mi történik veled, hogyan tudod kezelni, és ismered a hormonális változások hatását a mindennapjaidra.

Mit is jelent pontosan a PMS? A premenstruációs szindróma rövidítése. A jelenség premenstruációs feszültség (angol rövidítéssel PMT) néven is ismert. A PMS-t a menstruációs ciklus során fellépő hormonális változások okozzák. A PMS során többféle tünettel és érzéssel találkozhatsz, amelyek erőssége az enyhétől az egészen dominánsig terjedhet. Ilyen tünet lehet a mellfájdalom, a puffadás vagy a kimerültség. Néhány nőnél fejfájás, gyomorérzékenység vagy alvási nehézségek is felléphetnek. A PMS az érzelmeidre is kihat, így lehet, hogy hangulatváltozásaid lesznek, szomorú vagy, ingerült, vagy esetleg könnyen sírva fakadsz.

Tudtad?

50%
a nők közül kér orvosi segítséget a PMS alatt [1]
7
napig tarthat a PMS, miután megkezdődött a menstruáció
80%
a nők közül tapasztal premenstruációs tüneteket [2]

Ijesztőnek hangzik, igaz? Ne félj, nincs mitől tartanod. Vezess naplót az érzéseidről a menstruációd alatt. Ha felfigyelsz a visszatérő tünetekre, és meglátod bennük a rendszerességet, akkor fel tudsz rájuk készülni, és segítséget tudsz kérni. A rendszeres mozgás és az egészséges táplálkozás is rengeteget segít, különösen, ha teljes kiőrlésű gabonaféléket, például teljes kiőrlésű kenyeret vagy zabkását eszel. Egyes szakértők szerint érdemes csökkenteni a bevitt só és koffein mennyiségét, ha pedig többféle fájdalomtól szenvedsz, szerezz be valamilyen vény nélkül kapható fájdalomcsillapítót. Ha pedig úgy érzed, hogy a tüneteid miatt nem tudsz úgy élni, ahogy egyébként, mindenképpen menj orvoshoz!

A PMS-sel kapcsolatos tévhitek

Naptár
1. tévhit: a PMS minden nőnél, minden ciklus során előfordul

Tévedés! Sok nőnél csak pár havonta jelentkezik. Sok nőnél rendkívül enyhe. Sok nő nem is találkozik vele.

Óvszer
2. tévhit: a premenstruációs időszakban nem lehet teherbe esni

A premenstruációs időszakban is minden további nélkül teherbe tudsz esni. Ne téveszd össze a PMS-t a menstruációval!

Kankalin
3. tévhit: semmit sem lehet tenni ellene

A jó hír az, hogy lehet! Az enyhe tüneteket tovább csillapítja az esténként bevett kankalinolaj (ligetszépe olaj), szélsőséges esetekben pedig segít az orvos. Nem kell, hogy szenvedj miatta!

Csokoládé
4. tévhit: a csokievés segít

A premenstruációs időszakban gyakori, hogy az ember őrülten kívánja a csokit, az édesség miatt azonban jelentősen megugorhat a vércukorszint, így még nagyobb hangulatingadozásokra számíthatsz. Próbáld meg elkerülni.

[Hivatkozások]

[1 és 2] Az információ egy, a Kaliforniai Egyetem kutatói által az Egyesült Államokban végzett vizsgálatból származik. A vizsgálat neve: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms (A gyulladások és a premenstruációs tünetek együttes fellépése).

Továbbolvasok

Ismerd meg még jobban

Megosztás