Kanapén fekvő, kezét a hasára szorító nő – Libresse

A premenstruációs időszakban meglehetősen gyakori, ha valaki levert vagy rosszkedvű. Ne hagyd, hogy a PMS bármiben is akadályozzon!

Sokat segít, ha tudod, mi történik veled, hogyan tudod kezelni, és ismered a hormonális változások hatását a mindennapjaidra.

Mit is jelent pontosan a PMS? A premenstruációs szindróma rövidítése. A jelenség premenstruációs feszültség (angol rövidítéssel PMT) néven is ismert. A PMS-t a menstruációs ciklus során fellépő hormonális változások okozzák. A PMS során többféle tünettel és érzéssel találkozhatsz, amelyek erőssége az enyhétől az egészen dominánsig terjedhet. Ilyen tünet lehet a mellfájdalom, a puffadás vagy a kimerültség. Néhány nőnél fejfájás, gyomorérzékenység vagy alvási nehézségek is felléphetnek. A PMS az érzelmeidre is kihat, így lehet, hogy hangulatváltozásaid lesznek, szomorú vagy, ingerült, vagy esetleg könnyen sírva fakadsz.

Tudtad?

Ijesztőnek hangzik, igaz? Ne félj, nincs mitől tartanod. Vezess naplót az érzéseidről a menstruációd alatt. Ha felfigyelsz a visszatérő tünetekre, és meglátod bennük a rendszerességet, akkor fel tudsz rájuk készülni, és segítséget tudsz kérni. A rendszeres mozgás és az egészséges táplálkozás is rengeteget segít, különösen, ha teljes kiőrlésű gabonaféléket, például teljes kiőrlésű kenyeret vagy zabkását eszel. Egyes szakértők szerint érdemes csökkenteni a bevitt só és koffein mennyiségét, ha pedig többféle fájdalomtól szenvedsz, szerezz be valamilyen vény nélkül kapható fájdalomcsillapítót. Ha pedig úgy érzed, hogy a tüneteid miatt nem tudsz úgy élni, ahogy egyébként, mindenképpen menj orvoshoz!

A PMS-sel kapcsolatos tévhitek

Naptár
1. tévhit: a PMS minden nőnél, minden ciklus során előfordul

Tévedés! Sok nőnél csak pár havonta jelentkezik. Sok nőnél rendkívül enyhe. Sok nő nem is találkozik vele.

Óvszer
2. tévhit: a premenstruációs időszakban nem lehet teherbe esni

A premenstruációs időszakban is minden további nélkül teherbe tudsz esni. Ne téveszd össze a PMS-t a menstruációval!

Kankalin
3. tévhit: semmit sem lehet tenni ellene

A jó hír az, hogy lehet! Az enyhe tüneteket tovább csillapítja az esténként bevett kankalinolaj (ligetszépe olaj), szélsőséges esetekben pedig segít az orvos. Nem kell, hogy szenvedj miatta!

Csokoládé
4. tévhit: a csokievés segít

A premenstruációs időszakban gyakori, hogy az ember őrülten kívánja a csokit, az édesség miatt azonban jelentősen megugorhat a vércukorszint, így még nagyobb hangulatingadozásokra számíthatsz. Próbáld meg elkerülni.

[Hivatkozások]

[1 és 2] Az információ egy, a Kaliforniai Egyetem kutatói által az Egyesült Államokban végzett vizsgálatból származik. A vizsgálat neve: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms (A gyulladások és a premenstruációs tünetek együttes fellépése).

Továbbolvasok

Ismerd meg még jobban