A menstruáló nők 75 %-a előbb vagy utóbb megtapasztalja a PMS tüneteit.

A többségnél csak enyhébb tünetek jelentkeznek, de körülbelül a nők 5 %-a a PMS-nek egy súlyosabb formáját tapasztalja, amit premenstruációs diszfóriás zavarnak neveznek, rövidítve: PMDD [1].  

A PMDD a hormonháztartással kapcsolatos rendellenesség (más néven endokrin rendellenesség), ami súlyos hatással lehet egy ember életére. A mentális egészséget nagyban befolyásoló érzelmi és fizikai tünetek miatt rányomhatja a bélyegét a munkavégzésre, szociális életre és az egészséges kapcsolatok fenntartására is.

Jelenleg a PMDD pontos okai nem ismertek. Feltételezik, hogy egy fokozott érzékenység eredménye lehet a menstruációs ciklus alatt előforduló normál hormonális változásokra. Arra is van bizonyíték, hogy esetleg genetikai örökletességgel lehet összefüggésben, ha a családban előfordult már depresszió vagy korábban átélt stresszes, traumatikus esemény.

Azáltal, hogy többet tanulunk olyan kevésbé ismert betegségekről, mint a PMDD is, segíthetünk az embereknek, hogy felismerjék a tüneteket és megkapják a szükséges támogatást ahhoz, hogy félelem nélkül éljenek.

What are the symptoms of PMDD?

A premenstruációs diszfóriás zavar sajátos aspektusa, hogy minden hónapban a menstruációs ciklus körül jelentkezik, általában egy vagy két héttel a menstruáció kezdete előtt. Annak első napján már az is lehet, hogy jobban érezzük magunkat, és mire véget ér már egyáltalán nincsenek tünetek.

A következő tünetek jelentkezhetnek PMDD alatt[2].

Érzelmi tünetek:

  • Hangulatváltozások
  • Izgatottság vagy sírásra való hajlam
  • Düh vagy ingerlékenység
  • Szorongás
  • Reménytelenség
  • Feszültség vagy idegesség
  • Koncentrációs nehézség
  • Túlterheltség
  • Energiahiány
  • Kisebb az érdeklődés a szokásos tevékenységek iránt
  • Öngyilkossági gondolatok

Fizikai vagy viselkedési tünetek: 

  • Mell érzékenysége vagy annak duzzadása
  • Izom és izületi fájdalmak
  • Fejfájások
  • Puffadás érzése
  • Étvágy változása (túlevés vagy bizonyos ételek megkívánása)
  • Alvászavarok
  • Konfliktusok elkerülésének vagy megoldásának nehézsége a környezetedben élő emberekkel
  • Idegesség amikor úgy érzed, hogy mások elutasítanak téged

PMDD kezelése

A PMDD igen frusztráló lehet és nehezen kezelhető, legfőképpen akkor, ha még nem tudsz róla mindent, vagy nincs meg a szükséges támogatás a háttérben. Ha a fentebb írtakat te is tapasztalod magadon vagy úgy gondolod hogy premenstruációs diszfóriás zavarban szenvedsz, keresd fel az orvosodat és beszéljetek erről. Ő segít diagnosztizálni a betegségedet, és támogatást nyújt abban, hogy a jövőben jobban kezeld a tüneteket, hogy ne kelljen a következő menzeszedet rettegve várnod.

A PMDD félelmetes is tud lenni, főleg ha egyedül vagy vele, úgyhogy mindenképp keress fel olyan szakembereket, akik segíteni tudnak neked. Ha öngyilkossággal kapcsolatos gondolataid vannak, azonnal kérj segítséget olyantól, akiben megbízol vagy hívd a segélyvonalat.

A premenstruációs diszfóriás zavar kezelésére különböző lehetőségek vannak, valamint módszerek arra hogy a tüneteket kordában tartsuk. Más embereknek segítséget jelentett például terápiás beszélgetéseken való részvétel, antidepresszáns gyógyszerek alkalmazása, hormonális fogamzásgátlás használata vagy fájdalomcsillapók szedése. 

Annak megállapítása érdekében, hogy vajon a menstruációs ciklusod szinkronban van-e a tüneteiddel, érdemes menstruációs naptárat vezetni valamint dokumentálni a tüneteidet és azt hogyan érzed magad a ciklusod bizonyos szakaszaiban. Ezeket az információkat összegyűjtve feltérképezheted a ciklusod rendszerességét.

Amikor már ki tudod számolni, hogy mikor is jelentkezhet PMDD, tudsz előre tervezni. Vannak, akik átütemeznek programokat vagy fontos feladatokat amik stressz faktorok lehetnek, és helyettük olyan dolgokat végeznek, amik nyugatóan hatnak.

Az érzelmi és a fizikai egészség egyaránt tudatos figyelmet igényel, fontos az elegendő alvás, valamilyen nem megerőltető mozgás beiktatása, időtöltés a természetben vagy a tudatos jelenlét gyakorlása. A ‘Hogyan kezeljük a PMS-t’ tanácsaink között megtalálható néhány kiindulási pont, ami segíthet az életmódváltásban.

 
 

[Hivatkozások]

[1] https://www.womenshealth.gov/menstrual-cycle/premenstrual-syndrome

[2] https://www.mind.org.uk/information-support/types-of-mental-health-problems/premenstrual-dysphoric-disorder-pmdd/about-pmdd/

Tovább olvasok