BrandHeroII_Research_KeyVisual_1500x650.jpg

Képzeljük el a következő jelenetet egy tévéműsorban: egy férfi azt mondja a barátainak: „Most már dobnom kell egy sárgát”. A mellette ülő nő így helyesel: „Nekem is. Plusz tampont is kell cserélnem.” Nem túl életszerű, igaz?

Noha mind a vécére járás, mind a menstruáció az élet természetes, elkerülhetetlen része, de csak az első kerülhet bele a forgatókönyvbe vagy a képernyőre. Úgy tűnik, hogy a mainstream kultúrában a menstruáció túlságosan is partvonalra kerülő, rejtett vagy figyelmen kívül hagyott téma. 
 
Úgy hisszük, ideje változtatni ezen. #BloodNormal kampányunkkal szeretnénk napvilágra tárni a menstruáció témakörét. Hogy nyugodtan folyhasson a párbeszéd, egy filmet is forgattunk, amely valóban felhívja a figyelmet a menstruációra – hiszen ha nyíltabban beszélnénk róla, nyilván kevésbé lenne tabutéma. Emellett több olyan, a világ más részeiről érkező, sikeres emberrel is együttműködünk, akik segítenek nekünk abban, hogy minél többen megismerjék ezt a kampányt.
BrandHeroII_Research_Hub_01_1230x650.jpg

Egy általunk nemrégiben végzett globális felmérés során kiderült, hogy a résztvevők 37%-a sosem látott menstruációra történő utalást a filmvásznon, a tévéképernyőn vagy regényben, 42%-uk pedig úgy véli, hogy a menstruáció popkultúrából való kihagyásának semmi értelme nincs.1 Sokkal valószínűbb, hogy egy női szereplőt kettévágjanak egy láncfűrésszel (az életben mekkora ennek az esélye?), mint hogy tampont vagy betétet kérjen a barátnőjétől, mert nála épp nincs (ez minden nő életében elő-előfordul). A mainstream kultúra valóban negatív hatással van a valódi életre azáltal, hogy elhibázottan mutatja be a női élet egy természetes részét?

A legfontosabb tények

37%
Akik sosem látták még a menstruáció ábrázolását a popkultúrában
49%
Akik szerint a menstruációnak nagyon rossz a megítélése
56%
Azok a tinédzserek, akik inkább az iskolai zaklatást választanák a menstruációról való beszélgetés helyett

Egyértelmű, hogy a popkultúra nagy szerepet játszik a tinik fejlődésében.

A YouGov egyik vizsgálata megállapította, hogy a fiatalokban az átlaghoz (26%) képest magasabb arányban (32%) alakul ki negatív testkép a celebkultúra hatására.2 Egy másik vizsgálat arra mutatott rá, hogy a tinifilmeket néző kiskamaszoknál nagyobb valószínűséggel alakul ki nemi előítélet és negatív sztereotípia a női barátságokkal kapcsolatban.3
 
Tekintettel arra, hogy a popkultúra kiválóan alkalmas különböző nézőpontok és előítéletek kialakítására és növelésére, nem meglepő, hogy az életben 10-ből 9 nő mélyen hallgat arról, ha épp menstruál.4 Inkább az alábbi stratégiákat alkalmazzák:

  • Higiéniai termékeket tesznek a zsebükbe vagy a ruhaujjukba
  • Magukkal viszik a táskájukat a mosdóba, hogy ne kelljen elővenniük a higiéniai termékeket
  • Nem vesznek fel fehér vagy pasztellszínű ruhát
  • Lemondják a barátokkal/párjukkal szervezett programot
  • Nem tornáznak 

Ha nem tudjuk lemosni a menstruáció hírnevét csúfító bélyeget, a negatív társadalmi következmények még súlyosabbak lesznek.

Ezért különösen aggasztó, hogy a fiatalok ilyen gyakran szenvednek ennek az unalmas tabutémának a hatásaitól. Ugyanebből a felmérésből az is kiderült, hogy a fiatalok 56%-a inkább vállalná, hogy zaklatják az iskolában, semmint hogy szóba hozza a menstruációt a szüleinek (44%).5 A szárnyait bontogató humorista, Saffron Herndon, a #BloodNormal kampány népszerűsítőinek egyik legtehetségesebbike, éppen a serdülőkor küszöbén áll. Véleménye szerint „ha nem tudjuk lemosni a menstruáció hírnevét csúfító bélyeget, a negatív társadalmi következmények még súlyosabbak lesznek”.
 
A Saffronhoz hasonló embereknek köszönhetően jól látható, hogy a menstruációról való beszédnek nem kell komolynak, irodalminak vagy oktató jellegűnek lennie. Ha vannak kaki-pisi viccek, miért ne születhetne meg a mensihumor? A filmekben gyakran látható a gyermekszülés minden szépsége és fájdalma – miért ne szólhatna egy pár perc a PMS-ről? A menstruáció akkor szabadul meg végleg a rajta lévő stigmától, ha ugyanolyan szabadon beszélünk róla, mint a borotválkozásról, a zuhanyzásról vagy az evésről.
 
Ha nézted a Mad Men – Reklámőrültek című sorozatot, biztosan emlékszel arra a jelenetre, amikor Sally Draper először menstruál. A véres bugyijáról készült közeli a tévézés történetének ritka pillanata, okos döntés, és hatalmas lépés a megfelelő irányba. Aztán ott van az a jelenet a Csajokból, amikor Jessának megjön a vérzése, pedig úgy hiszi, hogy terhes. A popkultúrában sokkal több ilyen jelenetre lenne szükség! A pozitív ábrázolás segít a tabuk megdöntésében, és azáltal, hogy a változás iránt elkötelezett emberekkel működünk együtt, reméljük, hogy kikövezzük az utat az eljövendő nőgenerációk előtt.
BrandHeroII_Research_Hub_02_1230x650.jpg

Források

1. Az Essity 2017-es globális felmérése*
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. Az Essity 2017-es globális felmérése*
5. Az Essity 2017-es globális felmérése*
*Az Essity által végzett online felmérésben 10 017 fő 13 és 50 év közötti, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Hollandiában, Svédországban, Oroszországban, Mexikóban, Argentínában, Dél-Afrikában, Kínában és Malajziában élő férfi és nő vett részt.  A felméréshez szükséges interjúkat 2017. április 18. és május 9. között készítették. A felmérés hibahatára +/- 0,98%. A felmérést a kutatásokat és felméréseket végző nemzetközi vállalat, a Bilendi felügyelte. 
Megosztás