Észrevetted már, hogy kicsit más a székleted a menstruáció ideje alatt? Nos, ezzel nem vagy egyedül.

A menstruáció alatt tapasztalt székletváltozás teljesen normális, ilyenkor más lehet a széklet állaga, szaga vagy a gyakorisága, de tapasztalhatunk ‘menstruációs székrekedést’ is. Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy mindez miért történik és mit tehetsz ellene.

Miért van hatással a menzesz a székletre?

A menstruációs ciklus során testünkben megváltozik a hormonok mennyisége. A menzesz előtt a progeszteronszint megnövekszik, ami az esetleges terhességre készíti fel a szervezetet. Majd a vérzés ideje alatt testünkben a prosztaglandin nevű hormonhatású vegyület aránya nő meg, miközben csökken a progeszteronszint. A prosztaglandinok fő feladata, hogy stimulálják a méh izmainak összehúzódását, ezzel elősegítve a méhnyálkahártya leválasztódását[1].
 
De hogy kerül a képbe a széklet? Nos, mind a progeszteron, mind a prosztaglandinok hatással lehetnek a székletürítésre. Habár a prosztaglandin elsődleges célpontja a méh területe, abban az esetben ha testünk a kelleténél többet termel belőlük, a véráramba kerülve eljuthat más szervekhez is, mint például a belekhez vagy más közeli emésztőszervekhez, amelyek izmaira ugyanazt az összehúzó hatást fejti ki. Ennek az lehet az eredménye, hogy gyakrabban látogatjuk meg a mellékhelységet. Ugyanakkor az alacsony progeszteronszint is vezethet az átlagnál többszöri székletüritéshez, de akár hasmenés is előfordulhat.

Miért van székrekedésünk a menstruáció előtt?

A progeszteron hormon másik jellemzője, hogy enyhe székrekedést idéz elő. Mialatt termelődik a szervezetünkben, lelassíthatja az emésztőrendszerünket. Ezért van az, hogy a menzeszt megelőző néhány napban székrekedést tapasztalunk, amit kísérhet gyomorfájdalom, ritkuló gyakoriság és a széklet darabos, hurkás formában történő ürülése. Valamint a PMS miatti zsíros és kevésbé rostos ételek utáni sóvárgás is hatással lehet emésztésünkre.
 
Bizonyos egészségügyi problémák, mint az irritábilis bél szindróma (IBS) vagy az endometriózis, de akár a gyakran tapasztalt menstruációs fájdalmak miatt is szenvedhetünk a szorulás okozta panaszoktól, különösen a menstruáció első pár napjában. Ahogyan a székrekedés, úgy a puffadás és a súlygyarapodás is teljesen normális a havi ciklus alatt.

Miért tűnik büdösebbnek a széklet menstruáció alatt?

A premenstruációs tünetegyüttes (PMS) egyik jellemzője, hogy érdekes étkezési szokásokra vesz rá minket. A megnövekedett progeszteronszint szokatlan ételek iránti vágyakozást vagy akár kényszeres evést is kiválthat. Ez a fajta eltérés a megszokott étrendtől okozhatja a kellemetlen szagú székletet, a rettegett menstruációs pukikról nem is beszélve.
 
Amennyiben valamennyire szeretnénk hatástalanítani a szagokat, érdemes elkerülni, hogy túl együk magunkat, különös ildomos elkerülni a finomított cukrokat, valamint a feldolgozott ételeket. Viszont ha úgy érzed, hogy meg kell enned egy egész tábla csokoládét a PMS alatt, ne fogd vissza magad!
 
Egy másik magyarázat szerint a menstruációs vérnek is van egy megkülönböztethető szaga, amit a ciklusunk alatt érezhetünk. Rajtunk kívül valószínűleg más meg sem érzi ezt és ez szimplán az egészséges vagina egyik jele, ezért szégyenkeznünk sem szabad miatta. Mindenkinek más a vaginája, ezért a szaguk sem egyforma - pont úgy, mint ahogy a barátaink számára a ruhánk illata is eltérő a használt mosópor-parfüm kombináció miatt. Ha mégis feszélyezve éreznéd magad emiatt, az Ultra Normal Deo Fresh illatosított tisztasági betét kellemes frissességet biztosít számodra odalent.

Mit tehetünk a jobb menstruációs székletért?

A kaki téma egyszerűen kikerülhetetlen, mivel mindenkit érint. Semmi szégyellnivaló nincs abban, ha valakinek néha szagosabb vagy furcsább a menstruáció alatt a széklete.
 
Amennyiben a menstruációval összefüggésbe hozható hasmenést tapasztalunk (ilyenkor a székletünk inkább pépes vagy laza és vizes állagú), érdemes a vérzés kezdetét megelőző napokban szteroidmentes gyulladáscsökkentőt, mint például az ibuprofent szedni, ezzel meggátoljuk a prosztaglandin termelést és csökkenthetjük a hasmenés előfordulásának esélyét[1]. Ez a gyógyszer egyébként a menstruációs görcsök enyhítésében is segíthet. Székrekedés esetén pedig érdemes ásványi anyagokban, vitaminokban és rostokban gazdag ételeket fogyasztani. Ez lehet mondjuk egy finom bogyósgyümölcs-saláta diófélékkel vagy magokkal megszórva, vagy valamilyen teljes kiőrlésű kenyér a kedvenc szendvicskrémünkkel.
 
Elhúzódó panaszok és erős fájdalom esetén a legjobb persze az, ha orvoshoz fordulsz és olyan betegségekről is tájékozódsz, mint például az endometriózis vagy az IBS, amik a menstruáció alatt hevesebb tünetekkel jelentkezhetnek.
 
Egyetértünk abban, hogy a menstruációs kaki és a menstruációs székrekedés egy elég idegesítő dolog, de ha tisztában vagyunk azzal, hogy sokan hozzánk hasonlóan átesnek rajta, az valamennyire megnyugtató. Ahogyan az is, ha minél több ismeretet szerzünk a ciklusunkról…
 
 

Orvosi nyilatkozat

A cikkben szereplő orvosi információk csak tájékoztató jellegűek, és semmilyen diagnosztikai vagy kezelési cél alapját nem képezik. Egészségügyi állapotod felméréséért és tanácsért, kérjük fordulj kezelőorvosodhoz!

Tovább olvasok